Lietuvos medicinos studentų asociacija: alkoholio vartojimas ir vairavimas yra visiškai nesudarinami dalykai.

Rytoj LR Seimas gali galutinai apsispręsti dėl draudimo nuo 2016m. degalinėse prekiauti alkoholiniais gėrimais. LiMSA pateikia poziciją, kuria skatiname priimti teisingą sprendimą ir prisidėti prie sveikesnės ir saugesnės visuomenės kūrimo. Siunčiame žinutę, kad alkoholio vartojimas ir vairavimas yra visiškai nesudarinami dalykai.

Lietuvos Respublikos Seimo nariams
2015-11-09
DĖL LR ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2825

Lietuvos medicinos studentų asociacija (LiMSA) kreipiasi į Jus Lietuvos medicinos studentų vardu prašydama nepalaikyti 2015 m. kovo 17 d. LR Seimo narių Juro Požėlos, Andriaus Palionio ir Eduardo Šablinsko užregistruoto įstatymo projekto Nr. XIIP-2825, kuriuo siekiama nukelti draudimą prekiauti alkoholiniais gėrimais degalinėse iki 2019 m. sausio 1 d., nors buvo numatyta, kad šis draudimas įsigalios jau nuo 2016 m. sausio 1 d.
LR Alkoholio kontrolės įstatymo tikslas – mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, jo prieinamumą, ypač nepilnamečiams, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą sveikatai ir ūkiui. Siekiant šio tikslo 2011 m. gruodžio 23 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė LR alkoholio kontrolės įstatymo 2, 3, 18, 22, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą, kuriuo uždrausta prekiauti alkoholiniais gėrimais degalinėse ir nustatyta, kad šis draudimas įsigalios nuo 2016 m. sausio 1 dienos. LR Seimo narių Juro Požėlos, Andriaus Palionio ir Eduardo Šablinsko užregistruotame įstatymo projekte siūloma šį draudimą nukelti iki 2019 m. sausio 1 d., o tai akivaizdžiai prieštarauja LR alkoholio kontrolės įstatymo tikslui.
Europos Komisijos duomenimis, alkoholio prieinamumas Lietuvoje yra didžiausias iš visų Europos Sąjungos šalių . Lietuva patenka į daugiausiai alkoholinių gėrimų suvartojančių šalių trejetuką. Lietuvoje vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui tenka 15,4 l etilo alkoholio per metus.
Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos duomenimis, 2014 m. užregistruoti 509 kelių eismo įvykiai dėl neblaivių asmenų kaltės, t. y. kas šeštą užregistruotą įvykį sukėlė neblaivus asmuo. Juose žuvo 104, buvo sužeistas 891 žmogus. Dėl kas antro neblaivių asmenų sukelto kelių eismo įvykio buvo kalti neblaivūs vairuotojai. Dėl jų kaltės pernai žuvo 45 ir buvo sužeisti 408 žmonės. Situacija keliuose per pastaruosius 5 metus žymiai nesikeitė. Manome, kad įstatymo įsigaliojimas uždrausti prekiauti alkoholiniais gėrimais nuo 2016 m. sausio 1 d. galėtų padėti sumažinti sužeistųjų ir žuvusių dėl neblaivių vairuotojų kaltės skaičius.
Šio įstatymo pataisos teikėjai teigia, kad „pereinamasis laikotarpis yra reikalingas, nes būtina parengti ir patvirtinti teisės aktus, kurie nepažeis mažmeninės prekybos lygiavertiškumo, vienodų mažmeninės prekybos alkoholiu konkurencijos sąlygų, efektyviau bus kovojama mažinant alkoholio pasiūlą ir vartojimą Lietuvoje“. Manome, kad šis argumentas yra niekinis, kadangi sprendimas uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais buvo priimtas 2011 m. ir buvo užtektinai laiko tiek atsakingoms valstybės institucijoms, tiek verslo struktūroms pasirengti įstatymo įgyvendinimui per beveik 5 metus.
Pastaruoju metu viešojoje erdvėje degalinių atstovai drąsiai grasina darbuotojų atleidimais, Konkurencijos taryba, Konstituciniu teismu ir net Europos teisingumo teismu. Tačiau visi šie grasinimai neturi jokio pagrindo – Lietuva nėra ir nebūtų vienintelė valstybė, priėmusi tokį sprendimą Europoje (tokį sprendimą jau yra priėmusios tokios šalys kaip Nyderlandai, Belgija, Norvegija ir kt.) ir jei tai būtų konkurencijos sąlygų pažeidimo objektas, tai jau būtų tapę teismų svarstymo objektu.
Įvertinant įvairių alkoholio kontrolės priemonių veiksmingumą ir jų įgyvendinimo kaštus visuomenei, išskiriamos trys pagrindinės priemonių grupės, kurios kompleksiškai turi būti stiprinamos jei valstybė susiduria su neigiamomis alkoholio vartojimo pasekmėmis:
1) alkoholinių gėrimų kainos didinimas (akcizai);
2) alkoholinių gėrimų reklamos draudimas;
3) alkoholinių gėrimų prieinamumo mažinimas.
Raginame nepalaikyti LR Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos Nr. XIIP-2825 ir tokiu būdu prisidėti prie sveikesnės visuomenės ir saugesnės Lietuvos kūrimo bei išsiųsti aiškią žinutę Lietuvos žmonėms, kad alkoholio vartojimas ir vairavimas yra visiškai nesuderinami dalykai.

Pagarbiai
Lietuvos medicinos studentų asociacijos prezidentas Rytis Kalinauskas