Socialinė alaus funkcija: vaikams ir sportininkams

Lietuvos gyventojų akivaizdžiai mažėja, tik nemažėja šalyje išgerto alkoholio kiekis. Kiek pripila alkoholio pramonė, tiek ir susigeria. Piliečiai atrodo stengiasi gerti mažiau: labiau rūpinasi sveikata, dažniau piktinasi girtais vairuotojais, daugiau kreipiasi gydytis dėl alkoholio priklausomybės, žalingo vartojimo. Vyresni piliečiai sakosi nebeturintys už ką gerti, ir sveikatos nebėr. Sveikesniems išvažiavus, likusieji išgeria mažiau. Ir vis tiek stabiliai svirduliuojame ties 15 l. gryno alkoholio kiekvienam vyresniam nei 15-os metų piliečiui.
Pasižiūrėjus į alkoholio reklamą putojančią informaciniuose portaluose, aiškiau kieno gerklėn srautą kreipia alkoholio gamintojai. Ne gudobelių ekstraktas apdainuojamas internete. Ten reklama skirta vaikams ir jaunimui, nes būtent juos reikia įtikinti, kad alkoholinis gėrimas pravers kiekvienam gyvenimo atvejui. Suaugusieji geria neraginami, džiūgauja, kad reklama jų neveikia ir mūru stoja ginti alkoholio gamintojų pelno. Visada rasis atsakingas suaugęs, kuris pasiūlys atšaukti draudimą vartoti alkoholį kariniuose daliniuose ir gins lakūnų teisę būti mažiau blaiviems nei sunkvežimio vairuotojai.
Televizijoje ir sporto renginiuose įžūliai demonstruojama nealkoholinio alaus reklama, apeinant draudimą reklamuoti alkoholį vaikams ir sporto renginiuose. „Galimybe nealkoholinį alų reklamuoti per televiziją ar radiją bet kuriuo paros metu nepiktnaudžiaujame, nes tai gali būti suprasta kaip bandymas „apeiti“ alkoholio reklamos draudimo nuostatas“, – „Verslo žinių straipsnyje“ (2015-08-09) cituojamas UAB „Švyturys-Utenos alus“ korporatyvinių reikalų direktorius D. Smailys. Supranta, kad apeidinėja ir džiaugiasi, kad sekasi tai daryti, dėl Lietuvos įstatymų spragų. Primena tabako pramonės vidinius raštus, įvardijančiuose tabako reklamos taikinį: jauni, juodi ir kvaili. Priminkite, kam skirta alaus reklama? Tikriems vyrams? Tame pačiame straipsnyje M. Horbačiauskas, Kauno alaus daryklos „Volfas Engelman“ vadovas pasako daugiau: „Galime tik pasidžiaugti, kad „Švyturys“ tai daro. Jų reklamos atkreipia dėmesį į visą segmentą, todėl išlošia visi rinkos dalyviai“. Segmentas – tai alus.
DNB/NIKE bėgime „We run Vilnius“ gegužės mėnesį nealkoholinį finiše alų dalino visiems. Logiška. Vaikus reikia įpratinti prie skonio, nes ūgtelėjusiems reikės privalomai išgerti prieš, po ir per krepšinį. Kad nepraretėtų žalingai geriančių vidutinio amžiaus vyrų populiacija. Nuo nealkoholinio alaus vaikas neapsvaigs, galvos neskaudės, tėvai ir mokytojai nebars, policija nesikabinės. Įpras prie skonio, kad gali gerti kiek nori, be pasekmių. Pramonei patogu: sveikas, apmokytas, išlavinto skonio vartotojas su „perspektyva“. Sakote, čia jūsų vaikas? Tai ir pasirūpinkite juo, kai grįš išgėręs to „tikro“.
Netrukus Danske bėgimas, kurio lankstinuke išvardinta 12 dalyvavimo Vilniaus maratone privalumų: viena iš jų – po finišo jėgas atgauti padės Švyturio Baltas nealkoholinis alus. Sportininkams ir jų vaikams?
O ką daryti, skėstelite rankomis? Pakartokime dar kartą: reikia didinti kainą, mažinti prieinamumą ir visiškai uždrausti alkoholio reklamą. Ir akivaizdžią ir netiesioginę. Taip kaip draudžiama tabako reklama, kurios niekas nepasiilgsta. Taip, kaip jau kartą buvo uždrausta, bet alkoholio lobistų pastangomis atšaukta likus savaitei iki draudimo įsigaliojimo. Taip kaip dabar mėginama atšaukti prekybos alkoholiu degalinėse draudimą. Tose 17-oje degalinių, iš kurių tik trijose nepilnamečiui nepardavė alkoholio.
Kol politikai susikaups ir uždraus alkoholio reklamą, pasijutę nepatogiai prekiaudami vaikų sveikata ir ateitimi, kviečiu bėgančius ir nebėgančius pasakyti organizatoriams finiše, kad bankui netinka draugauti su neetiškomis bendrovėmis. Lietuvos įstatymai aiškiai draudžia sieti alkoholį ir sveikatą, sportą, reklamuoti alkoholį vaikams. Dangstykis nesidangstęs figos lapeliu „nealkoholinis“ – tai „Švyturio“ alus. Tai produkcija į kurią nenorite įminti bėgdami gatvėmis. Būtų gerai, kad ir bankas tai suprastų, vaikų darželiais besirūpinanti savivaldybė pastebėtų. Šaunu būtų sulaukti politikų, palaikančių ne kosmetines, bet mokslo įrodytas kontrolės priemones ir pagaliau uždraustų nuodyti vaikų ateitį alkoholio reklama. O kol kas, bent finiše pasakykite „ačiū, ne“.

Gydytoja psichiatrė Nijolė Goštautaitė Midttun