Aktyviausi Lietuvos lobistai. Laura Gvozdaitė. Veidas, Nr.3, 2011

Per dešimt metų – vos dvi dešimtys oficialiai užsiregistravusių lobistų, prisipažįstančių ir viešai deklaruo­jančių, kam atstovauja eidami į Seimą ar formuodami Vyriausybės, savivaldybių tarnautojų nuomonę. Tačiau kiekvienas Seime dažniau apsilankantis žmogus mato šimtus tų pačių čia nuolat zujančių žmonių, dalyvaujančių komitetų posėdžiuose, kabi­netuose už uždarų durų įtikinėjančių poli­tikus ir jų padėjėjus.

"Nelegalūs lobistai – tokia pat neatsie­jama Seimo dalis, kaip ir patys parla­mentarai. Kartais susidaro įspūdis, kad jie ten nakvoja, daugelis parlamento pastate praleidžia daugiau laiko negu kai kurie Seimo nariai", – ironizuoja Andrius Romanovskis, vienas iš tų kelių ne tik ofi­cialiame sąraše užsiregistravusių, bet ir aktyvią veiklą vykdančių bei savo intere­sus kasmet viešai deklaruojančių Lietu­vos lobistų.

Prieš dešimtmetį pirmuoju oficialiu Lietuvos lobistu užsiregistravęs Romas Stumbrys sako, kad visiems – verslo įmonių interesams atstovaujančioms or­ganizacijoms, pavienių įmonių atsto­vams, jų samdytiems konsultantams ir teisininkams kur kas parankesnė senoji sistema, kai reikalai tvarkomi paslapčia, "po kilimu". Šešėlis tenkina ir pačius poli­tikus, antraip jie, kaip įprasta Vakaruose, net neitų susitikti su savo interesų viešai nedeklaravusiais žmonėmis ir nekviestų bei netoleruotų Seimo komitetų posė­džiuose vienos pramonės šakos ar net įmonės interesus ginančių atstovų, kurie nė nemano registruotis lobistais, nes teigia ginantys platų visos visuomenės interesą.

Interesų įvairovė visada buvo ir bus, o demokratinėse valstybėse normalu ir įprasta išklausyti ir įsigilinti į įvairių vi­suomenės grupių poreikius. Tik klausi­mas, kaip daroma skirtingų grupių įtaka politikams ir valdininkams, įstatymais ir kitokiais sprendimais reguliuojantiems visų šalies žmonių gyvenimą: viešai ir atvi­rai deklaruojant savo lobistinę veiklą, kai visuomenei suteikiama galimybė sužinoti, su kuo priimdamas sprendimą susitikinė­ja valstybės veikėjas, ar darant tą patį, tik niekam apie tai nepranešant ir neatsiskai­tant.

Nuo 2001 m., kai Lietuvoje galioja Lo­bistinės veiklos įstatymais, už neteisėtąlobistinę veiklą yra baudžiama – Administracinių teisės pažeidimų kodeksas numato 1 tūkst. Lt siekiančią baudą. Tačiau iki šiol dėl to nesurašytas nė vienas kodekso pažeidimų protokolas, nors patys įstatymus priiman­tys Seimo nariai kasdien susiduria su poveikį jiems siekiančiais daryti, bet į lo­bistų registrą neįsirašiusiais asmenimis.

Užsiregistravusiųjų – vienetai

A.Romanovskio biuras – sostinės Ge­dimino prospekte, visai netoli Seimo irranka pasiekiamų mi­nisterijų. Ten šio lobis­to, šiuo metu atstovau­jančio tabako, naftos pramonės, azartinių lošimų įmonių, knygų leidėjų, draudimo ben­drovių interesams, ke­lio pradžia ir pabaiga. Susitikimas ve­ja susitikimą, o kiekvienam jų reikia pasirengti taip, kad pavyktų įtikinti pašnekovus priimti sprendimą, palankų tiems, kurie samdo šį profesionalų lobistą. "Vienintelis mano ginklas – argumentai. Turiu išskirti ir faktais įrodyti politikų, valdininkų sprendimų naudą valstybei, vi­suomenei", – aiškina A.Romanovskis.

Jis tvirtina kyšių neduodantis: "Kartą taip pasielgęs, tai turėčiau tęsti ir ateityje – niekas nebeklausytų mano argumentų."

Kodėl politikoje jau daugiau nei dešimt­metį besisukiojantis, jos užkulisius ir sprendimų priėmimo mechanizmus pui­kiai išmanantis profesionalas nutarė im­tis atviro lobizmo, reikalaujančio viešai deklaruoti savo užsakovus, "prastumtus" įstatymus ir už tai gautas pajamas? A.Ro­manovskis pasakoja šios profesijos išmokęs Briuselyje, kelerius metus dirb­damas Lietuvos verslo asociacijų atstovu.Iš ten grįžo kupinas ne tik idėjų, bet ir pažinčių, bei turėdamas potencialių klientų sąrašą. "Užsienio kompanijos norėjo turėti reikalų tik su legaliais lo­bistais, tad netrukus užre­gistravau šią savo veiklą ir Lietuvoje", – aiškina jis.

Pasak A.Romanovskio, Lietuvoje pui­kiai galima verstis iš oficialaus lobizmo. "Praktiškai neturiu konkurentų – visi dir­ba kitokiais metodais. O visada atsiranda klientų, pageidaujančių tik skaidrių veik­los schemų", – tikina pašnekovas.

Be A.Romanovskio, užsiregistravusiųLietuvos lobistų sąraše yra vos kelios kitos pavardės tų as­menų, kurių metinėse deklaracijose parašyta ne "nevykdė veiklos",bet išvardyti konkretūs įstatymai arprojektai, prie kurių atsiradimo jieprisidėjo.

Viena tokių – kelioms visuomeninėmsorganizacijoms padedanti Dalia Mika­lauskaitė. Ji, priešingai nei kiti – tiek vieši, tiek šešėlyje nardantys lobistai, dirba iš idėjos, be užsakovų ir už tai negaudama jokio atlygio. Tai vienas iš retų ir iki šiol Lietuvoje viešosios naudos požiūriu nepakankamai vertinamų savanorystės pavyzdžių. "Jei ne aš – kas kitas Seimo, Vyriausybės nariams pasakys tą kitą, turtingiems ir įtakingiems pramonės ats­tovams prieštaraujančią nuomonę", – re­toriškai klausia pastaruoju metu daug dėl blaivybės, visuomenės sveikatos kovo­janti moteris.

Ji taip pat gerai išmano neįgaliųjų bei jų šeimos narių, kitų savimi negalinčių pasirūpinti Lietuvos piliečių problemas, jau ne vienus metus dėl jų mina oficialių Lietuvos institucijų slenksčius. "Lietuvo­je niekas negina paprasto žmogaus, jo oru­mo. O juk ir viena įstatymo eilutė gali sužaloti gyvenimą šimtams žmonių – privalu, kad įstatymų kūrimo procese būtų girdimas ir paprastų žmonių balsas", – savo savanoriškos veiklos motyvus dės­to pašnekovė.

D.Mikalauskaitė sako niekada į val­džios įstaigas neinanti lieti emocijų ar ko nors reikalauti. "Sėdžiu naktimis, ieškau argumentų, skaičiuoju. Siekiu įtikinti sa­vo pašnekovus", – tvirtina ji. Paprastas pavyzdys: visa neįgalų vaiką auginanti šeima yra paliečiama jo negalios, kažkuris iš tėvų nebegali visavertiškai dirbti, neten­ka pajamų, todėl valstybėturėtų gerbti ir įvertinti vieno iš tėvų nuolatinį darbą – 24 valandas per parą, bei išei­ginių ir atostogų. "Tokio vaiko priežiūra globos įstaigoje valstybei kainuotų apie 3,5 tūkst. Lt per mėnesį- paprasčiausia eko­nominė logika verčia atsi­gręžti į šeimos narius, kurie tuo pačiu atneša ir naudą valstybei", – dėsto D.Mika­lauskaitė.

Aktyviausia – alkoholio pramonė

Vis dėlto tarp Seimo ir kitų valstybės įstaigų koridoriais zujančių lobistų "baltųjų" – vienetai. O visi kiti įvairiausių interesų atstovai registruotis nė neketina.

"Mes nevykdome jokios lobistinės veiklos. Juk atstovaujame ne vienai kuriai įmonei, o giname bendrus visos konkrečios pramonės interesus", – "Veidui" aiškina Alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių asociacijos prezidentas Laurynas Vilimas. Pasak jo, asociacija ne daro įtaką įstatymų leidėjams, bettik supažindina juos su alkoholio gamintojų ir prekiautojų argumentais bei poreikiais. "Nematau jokio reikalo mums re­gistruotis lobistais", – tvirtina jis.

Tačiau L.Vilimą, kaip ir kitus alkoholio pra­monės atstovus, Seimo nariai "Veido" apklau­soje įvardijo kaip vienusaktyviausių lobistų. Be jokios abejonės, tai lėmė praėjusių metų pabaigos peripetijos dėl alkoholinių gėrimų prekybos pratęsimo ir akcizo sumažini­mo. Abu šiuos Seimo sprendimus vetavo prezidentė Dalia Grybauskaitė, alkoholio pramonei palankius Seimo sprendimus pavadindama atviru interesų gupių lobizmu.

"Akivaizdu, kad Seimą valdo alkoholio lobizmas", – priėmus akcizo mažini­mo įstatymo pataisas Seimo posėdžių salė­je pareiškė ir Seimo narys Žilvinas Šilgalis.

"Tai tikrai nebuvo tik emocingas pasakymas. Mačiau, kas dėjosi Seimo užkulisiuose dėl tų akcizų. Galiu dar kartą pakartoti: parlamente veikė visiškai atvi­ras nelegalus alkoholio pramonės lobizmas", – "Veidui" tvirtino Seimo narys. Jis atkreipė dėmesį, kad akcizų sumažinimas kelią Seime stūmėsi nelengvai, pataisos jau kelis kartus buvo atmestos, tačiau lem­tingąjį kartą už balsavo net ir tie parla­mentarai, kurie anksčiau buvo nepritarę akcizų mažinimui.

"Seimo narys, kaip ir bet kuris kitas žmogus, gali turėti savo nuomonę ir ak­cizų mažinimui pritarti iš įsitikinimų. Ta­čiau kai vieną kartą balsuojama vienaip, o kitą jau kitaip – kas tai, jei ne įtakos iš šalies pasekmės?" – klausia pašnekovas.

"Veidas" palygino dviejų balsavimų pro­tokolus: savo nuomonę į palankesnę alko­holio pramonei per mėnesį pakeitė Seimo nariai Kęstas Komskis, Valentinas Mazuronis, Konstantinas Ramelis, Jonas Ramonas, Antanas Ručys, Jonas Stanevičius, Ona Valiukavičiūtė ir Julius Veselka.

Pasak Ž.Šilgalio, užtarėjų tarp Seimo narių ieškantieji kyšių atvirai nesiūlo, ta­čiau atėję kalbėtis dažniausiai užsimena, kad mainais už politinę paramą galima būtų tikėtis finansinės paramos partijoms.

Panašiai apie korupcijos būdus Seime kalba ir buvęs parlamentaras, dabar Kauno miesto savivaldybės tarybos narys Stanislo­vas Buškevičius. Pasak jo, prie jo ne kartą kibo palankesnių įstatymų pageidaujantys įvairių verslų atstovai. Jis prisimena konkretų atvejį, kai tabako gaminių rekla­mos taisyklių sušvelninimo siekę rekla­mos rinkos ir tabako pramonės atstovai prašė jo užregistruoti atitinkamas įstatymų pataisas, mainais žadėdami pinigais paremti jo partiją. "Aš nesutikau, bet po kelių mė­nesių tą įstatymo pataisą užregistravo ki­tas mano kolega", – atvirai sako politikas.

Skaidrumo nenori verslo atstovai

Vis dėlto ar ne tie patys Seimo nariai prisideda prie to, kad Lietuvoje klesti nele­gali ir visuomenei nežinoma interesų de­rinimo sistema? Juk jei vadovautųsi įstaty­mo raide, parlamentaras turėtų siųsti viešai užsiregistruoti kiekvieną advokatą, kon­sultantą ar verslininką, ateinantį pas jį atstovauti savo ar savo klientų intere­sams.

Pavyzdžiui, Lietuvos verslo atstovybės Briuselyje vadovas Tomas Vasi­levskis sako, kad ES struk­tūrose jau nusistovėjusi tokia praktika, jog susitiki­mo prašantis žmogus pri­sistato, kam atstovauja, ir informuoja, kad yra įrašytas Interesų grupių registre, – antraip oficialus asmuo gali su juo nesusitikti, be to, neregistruotiems asmenims sunku būtų patekti į Euro­pos Komisijos ar Europos Parlamento pastatus.

Tuo tarpu A.Romanovskis per kelerius pastaruo­sius metus Lietuvoje tik kartą girdėjo, kaip politi­kas nutildė vieną Seimo komiteto posėdyje daly­vaujantį veikėją, liepdamas jam eiti ir atsivesti regis­truotą lobistą.

Padėti įsitvirtinti skaid­riai lobizmo sistemai gali­ma ne tik baudžiant ar bent kritikuojant tuos, kurie vis dar nori reikalus tvarkyti neoficialiai, bet ir labiau paremiant tuos, kurie jau ryžosi imtis registruotos veiklos. Pavyz­džiui, Briuselyje dirbantis T.Vasilevskis gauna informaciją apie visus posėdžius, rengiamus dokumentus, kuriuose nagrinė­jami jo atstovaujamoms Lietuvos organi­zacijoms svarbūs klausimai. Lietuvoje tokios komunikacijos kultūros – nė kvapo.

"Gal juokaujate? Nė karto nesu gavusi kvietimo į jokį Seimo komiteto posėdį, niekas niekada neinformuoja, kai svarsto­mi visuomenei svarbūs klausimai – pati įsiprašau", – sako D.Mikalauskaitė.

Ji įsitikinusi, kad politikai yra daug palankesni lobistinių interesų nedeklaruo­jantiems verslo interesus ginančių aso­ciacijų atstovams, negu visuomenei ats­tovaujančioms nevyriausybinėms organizacijoms. "Tai akivaizdžiai galima justi ir matyti Seimo posėdžiuose – pagal tai, kiek kartų ir kam suteikiama laiko pasisa­kyti", – paaiškina D.Mikalauskaitė.

R.Stumbrys įsitikinęs, kad politikai daug mieliau bendrauja su niekur nesiregistravusiais verslo atstovais, o ne su vieša lo­bistine veikla užsiimančiais profesionalais. "Su pirmaisiais gali tartis dėl partijų fi­nansavimo ir po stalu susitarti dėl kitų reikalų", – priežastis įvardija pašnekovas.

 

Jau nuo 2006 m. Seime guli Lobistinėsveiklos įstatymo pataisos, pagal kurias į lobistų registrą turėtų būti įrašytos visos interesų Seime turinčios asociacijos. Dabar tiek verslo įmones vienijančios fede­racijos ir asociacijos, tiek platesnius vi­suomenės interesus ginančios organizaci­jos įstatyme priskiriamos vienai – aso­ciacijų, kurių veikla nevadinama lobistine, kategorijai.

"Argi tai ne absurdas? Ateina žmogus iš asociacijos, kurią sudaro ir išlaiko verslo įmonės, ir tvirtina atstovaujantis vi­sos visuomenės interesams", – piktinasi D.Mikalauskaitė.

Pasak R.Stumbrio, įstatymo pataisų priėmimui priešinasi verslo asociacijos, o ypač – įtakingoji Lietuvos pramonininkų konfederacija. "Jos visiškai nesuintere­suotos registruotis ir viešai skelbti, kokių įstatymų priėmimui daro įtaką", – apiben­drina pašnekovas.

 


Lobizmas – nuo vestibiulio

Žodis "lobizmas" kilęs iš anglų kalbos žodžio "lobby", reiškiančio vestibiulį. Yra dvi – amerikietiškoji ir britiškoji šio termino kilmės versijos. Pirmoji siejama su JAV prezidentu Ulyssesu S.Grantu y (jis vadovavo 1869-1877 m.), kuris daug laiko praleisdavo "Willard" viešbučio vestibiulyje, rūkydamas cigarus, o tuo metu jį atakuoda­vo įvairiems interesams atstovau­jantys asmenys. Antroji kildinama iš 1840 m. Jungtinės Karalystės parlamento priimto sprendimo, kad šalies piliečiai gali patek­ti į pagrindinį parlamento vestibiulį ir reikalauti čia susitikti su jiems atsto­vaujančiu deputatu. Šiuo metu JAV yra aiš­kiausiai lobizmo veiklą reglamen­tavusi pasaulio valstybė – šioje šalyje laikoma, kad lobistai, atsto­vaudami skirtingų grupių intere­sams, užtikrina, jog nebus priima­mi tik vienai grupei palankūs sprendimai. Pagal dabar galio­jančią tvarką lobizmu užsiimantys asmenys privalo registruotis ir teikti ataskaitas apie savo užsakovus, finansavi­mo šaltinius ir pasiektus rezultatus. Kon­grese yra registruota per 30 tūkst. lobistų, o 2007 m. oficialaus lobizmo verslo apyvarta JAV siekė 2,8 mlrd. dolerių. Didžiojoje Britanijoje lobizmas nėra tapęs atskira profesija, ši veikla nereglamentuojama teisės aktais – čia laikomasi pozicijos, kad turi būti reglamentuojami ne įtaką darantys asmenys, bet sprendimus priimantys parlamentarai, dėl to visas dėmesys sutelktas į parlamentinės veiklos kon­trolę. Deputatai privalo registruoti visus interesus, už kuriuos gauna finansinę paramą, ir nusišalinti svarstant šiuos klausimus. Iš esmės britų lobistų veikla yra chaotiška ir dažnai kritikuojama pačioje šalyje. Tikras lobistų rojus – Briuselis su visomis reikšmingus sprendimus priimančiomis Eu­ropos Komisijos įstaigomis bei vis didesnių galių įgaunančiu Europos Parlamentu. Žodis "lobistas" Briuselyje nevartojamas – ši profe­sija ten vadinama viešųjų reikalų ar ryšių su valdžia vadyba, užregistruota apie 2,5 tūkst. šia veikla užsiimančių kontorų, dirba apie 16 tūkst. žmonių. Tačiau jų veikla kol kas reglamentuota nedaug – tik nustatyta, kad asmenys, norintys lankytis oficialiuose pas­tatuose, privalo būti užsiregistravę Interesų grupių registre. Netrukus taisykles planuoja­ma sugriežtinti ir pradėti reikalauti, kad lobistai atskleistų savo užsakovus ir teiktų finansines ataskaitas. Na, o Lietuvoje pirmasis Lobistinės veiklos įstatymas priimtas 2000 m., koreguotas 2003 m. Pagal jį lobistine veikla laikomi "fizinio ar juridinio asmens atlygintini ar neatlygintini veiksmai, kuriais siekiama daryti įtaką, kad lobistinės veiklos užsakovo interesais būtų keičiami, papildomi ar pri­pažįstami netekusiais galios teisės aktai, priimami ar nepriimami nauji teisės aktai". Lobistai privalo registruotis Vyriausiosios tarnybines etikos komisijos registre ir, pasi­baigus metams, deklaruoti savo užsakovus, teisės aktus, kuriems daryta įtaka, ir paja­mas už šią veiklą.

Šaltinis: „Lobistinė veikla: vadovas nevyriausybinėms organizacijoms“


Oficialiai Lietuvoje registruoti lobistai

1. Romas Stumbrys

2. Algirdas Juškys

3. UAB "Verslo raktas"

4. Mindaugas Pliauga

5. Bronius Antanas Rasimas

6. Romanas Urniežius

7. UAB "Ernst&Young Baltic"

8. Darius Kavaliauskas

9. Vladas Macionis

10. Andrius Romanovskis

11. Tomas Bukelis

12. UAB "Vox Juris"

13. Giedrius Karsokas

14. Gintautas Dirgėla

15. Gintautas Zaleckas

16. UAB "GlaxoSmithKline Lietuva"

17. Dalia Mikalauskaitė

18. Aidas Blėda

19. Oksna Sakalauskienė

20. Petras Oržekauskas

21. Nina Barbora Evans

22. Redita Strumylaitė

23. Rokas Volungevičius

Šaltinis: Vyriausioji tarnybinės etikos komisija


Aktyviausi Lietuvos lobistai (organizacijos, asociacijos, įmonės)

1. Lietuvos pramoninkų konfederacija

2. Alkoholio gamybos ir prekybos įmonės

3. Energetinių resursų tarpininkai

4. Lietuvos aludarių asociacija

5. Farmacijos atstovai, medikai

6. Lietuvos energetikai

7. Profesinės sąjungos

8. Lietuvos bankų asociacija

9. Turgaus prekeiviai

10. Laisvosios rinkos institutas

11. Ministerijos ir ministrai

12. Ryšių bendrovės

13. Lietuvos miško savininkų asociacija

14. Šilumos tiekėjai (ICOR)

15. Azartinių lošimų atstovai

16. Bažnyčia

17. Tabako pramonės atstovai

18. Maisto gamintojai

19. Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija

20. Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacija

21. "Orlen Lietuva"

22. "Lietuvos dujos"

Šaltinis: "Veido" užsakymu bendrovės "Prime Consulting" 2011 m. sausio pradžioje atlikta Seimo ir Vyriausybės narių apklausa


Aktyviausi Lietuvos lobistai (asmenys)

1. Bronislovas Lubys (Lietuvos pramonininkų konfederacija)

2. Darius Mockus (koncernas "MG Baltic")

3. Laurynas Vilimas (Alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių asociacija)

4. Stasys Kropas (Lietuvos bankų asociacija)

5. Zita Sorokienė (Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociajacija)

6. Andrius Romanovskis (registruotas lobistas)

7. Bronius Bradauskas (Seimo narys)

8. Dalia Mikalauskaitė (registruota lobistė)

9. Jonas Šimėnas (Seimo narys)

10. Aurelijus Veryga (Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija)

Šaltinis: "Veido" užsakymu bendrovės "Prime Conusltlng"2011 m. sausio pradžioje atlikta Seimo ir Vyriausybės narių apklausa

Straipsnis pdf

Žurnalas "Veidas"